مرجع خبری روزانه دیلی مگ

مجله خبری روزانه دیلی مگ، محلی برای آگاهی سریع از اخبار
آخرین مطالب


در مجله روزاه دیلی مگ میتوانید به راحتی و به سادگی از جدید ترین اخبار روز ایران و جهان آگاه شوید

پیوندها


مرجع خبری روزانه دیلی مگ

مجله خبری روزانه دیلی مگ، محلی برای آگاهی سریع از اخبار


شنبه, ۱۱ بهمن ۱۳۹۹، ۱۰:۳۵ ب.ظ

دیشب فیلمی تحت عنوان کمپ قلات یا شکنجه‌گاه در شبکه های اجتماعی به سرعت دست به دست ‌شد. از ظاهر فیلم و کیفیت نامناسب آن به ویژه تکان خوردن دوربین، اضطراب محیط مشهود بود و مشخص بود فیلم مخفیانه گرفته شده اما همه چیز واضح  و نکته تاسف‌بار این حادثه نیز این بود که انگار آزار و اذیت مددجویان به اندازه‌ای در برخی از این مراکز عادی شده که حتی حضور افراد ناشناس در این مرکز (بازرس) نیز مانع از توقف اقدامات پرسنل کمپ نمی‌شد.

آنگونه که در شرح این فیلم به قلم منتشرکننده آن آمده «در بازرسی سرزده جانشین سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب فارس از مرکز ترک اعتیاد واقع در قلات، پس از اینکه این مرکز بازرسی قرار گرفت به دلیل جرایم متعدد، پلمپ و چند نفر نیز بازداشت شدند. تخلفات گسترده‌ای نظیر ضرب و شتم، بازداشت غیرقانونی مددجویان، بیگاری و کار اجباری مددجویان و نگهداری آن‌ها در شرایط نامناسب بهداشتی برای درآمدزایی از جمله تخلفات این مراکز قید شده است.»

ماجرای کمپ ترک اعتیاد در قلات شیراز چه بود

در هرگوشه فیلم تعدادی بیمار مبتلا به اعتیاد به چشم می‌خورد اما ماموران مراقبت و رسیدگی به این بیماران هیچ شباهتی به مددکار و فرشته های سپیدپوش ندارند و حرکات آکنده از خشم و نفرتشان هر دلی را به درد می‌آورد. دسته ای از معتادان در محیطی نمور، کثیف و تاریک به‌صف شده و  با ترس و لرز ناظر عده‌ای دیگر بودند که یا در حال نوش جان کردن ضربات مشت و لگد هستند یا مثل عهد قجر با شلنگ بر سر و صورت و دست و پای آنها کوبیده می‌شود تا نوبت به آنها برسد.

عده ای دیگر که از داد و فریادشان مشخص است به مراتب درد و زجر بیشتری را متحمل می‌شوند در استخری کثیف و به ظاهر یخ زده انداخته شده و وقتی نالان خود را به لبه های استخر می‌رساندند با فحش و کتک و ضربات مشت و لگد به درون آب پرت می‌شوند.

البته شکنجه و آزار و اذیت جسمی افراد تحت درمان این مرکز ترک اعتیاد تنها بخشی از این عمل غیرانسانی و تکه‌ای کوچک از این پازل دردآور است  و شکنجه روحی و توهین و تمسخر و فحاشی نیز در همین 90 ثانیه فیلم به وضوح به چشم می‌خورد

شهر گل و بلبل شاهدش بودیم و قطعا با برخورد جدی و قاطع دستگاه قضایی مواجه خواهد شد و  قلب مردم شهر میهمان‌نواز شیراز نیز از دیدن این فیلم به شدت به دردآمده است. مردمی که به گفته کارشناسان، مهربانی بی حدوحصر آنها باعث شده کارتن‌خواب‌ها، زباله‌گردها و معتادان شهرهای دیگر جذب شیراز شوند.

چه کسی مقصر است؟

این قشر خود به اختیار قربانی مواد مخدر نشده اند که اگر این‌چنین بود داوطلبانه خود را به مراکز ترک اعتیاد معرفی نمی کردند. قشر بی‌پناهی که بیش از همه به حمایت و محبت نیاز دارند و اگر در گوشه و کنار خیابان با آنها مواجه شده باشید شاهد خواهید بود که در شرایط عادی و عاری از مصرف مواد مخدر، انسانهایی ظاهرا بی‌آزار هستند.

محمدعلی مسعوددی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی